Soundtrack of our lives?

inception

Jag fick nyligen testa Inception-appen till Iphone eftersom den tydligen kan ses som lite medieteknik-avantgarde. Från ett väldigt lo-fi-igt och ologiskt gränssnitt (nej det är inte alls ologiskt; det är ”mystiskt”! säger säkert utvecklarna då)  startar man drömmar som helt enkelt är det Inception-brandade namnet på spår från Hans Zimmers fantastiska soundtrack.

Grejen med drömmarna är att de är interaktiva och blandar in omgivningsljud i musiken. Ljudet av en dörr som stängs upprepas i musikens rytm; ibland i förvrängd form. På det hela taget var det inte jättehäftigt men möjligheten att blanda in fiktiva element i en verklig ljudmiljö och vice versa är vad jag vet ganska outforskad. På synsidan satsas det däremot mycket på utvecklingen av Augmented Reality från bland annat Nintendo och Sony trots att ljud är lättare att återskapa verklighetstroget. Själv hör jag ibland att någon ropar på mig bakifrån när jag lyssnar på en Kent-låt… och det är ganska creepy!

Men som sagt är detta bara en tie-in till deras bombastiska huvudprodukt som är filmen Inception. Trots det halvhjärtade genomförandet den något slumpmässiga interaktiviteten (nej jag tänker inte åka till Afrika för att låsa upp den sista drömmen!) är det ganska häftigt när jag reser mig upp från stolen och den pampiga stråkmusiken drar igång som ett soundtrack till mina rörelser. Det får färden till toaletten på andra sidan korridoren att verka lite mer episk.

