Gamex är över.

Eller, ja; har varit över i snart tre dagar nu. Och detta är min rapport om Sveriges första lilla spelmässa. För Gamex är en liten mässa jämfört med de stora lirarna. Vem hade förväntat sig något annat? Här görs inga stora utannonseringar, eller några alls, utan här ges bara en chans att pröva vad som komma skall. Och för att vara något så tungt kommersialiserat som en mässa var stämningen rätt gemytlig. Gamex har valt att vara en grej för hela familjen och gör det riktigt bra.

Men självklart fick de riktigt stora nördarna sitt lystmäte. Här är några saker som jag gillade eller inte, helt utan bilder eftersom jag inte kan planera.

Donkey Kong Country Returns: Och det var länge sen senast. Muskel-apan är tillbaka i sitt eget plattformspel och det är bra. Både som en premiss och i sitt utförande. Spelet är en perfekt balans mellan nytt och gammalt. Sidscrollande som förr, men med starkare hårdvara är världen mer dynamisk, inte minst på grund av tre dimensioner. Även om spelaren inte kan gå längre in i bilden när som helst så skickas man mellan vägar i för och bakgrunden av klassiska tunnor (you had to be there), vilket på flera ställen utnyttjas smart. ”Dynamik” innebär också att världen är betydligt mer förändlig. Med lite kraftigare hårdvara än ett SNES så kan man ha stenras och allt möjligt annat i bakgrunden. Läget för två spelare med Diddy Kong som följeslagare fungerar också utmärkt. Allt bådar gott.

Kinect och Move: De hade båda stora montrar som definitivt drog publik. Men för en annan nörd är spelutbudet alldeles för klent och gimmickartat, och det mesta saknar all form av djup. Jag är övertygad om att dessa kontrollmetoder är här för att stanna och för vissa spel kan de säkert vara lysande. Men just nu finns det inte många sådana. Likväl, om mässan är någon indikation, lär de utan tvivel sälja nog att spelutbudet tids nog biffar till.

Herren på teppan i CS: Skitpopulärt. Ljudet av gevärseld ekade över halva mässgolvet. Det där spelet vägrar dö.

World of Warcraft – Cataclysm: 20 datorer, 20 fokuserade tolvåringar. Staket runt.

Duck Hunter-klonen som med en pryl beräknade vart på skärmen man tittar vilket tillät att man siktade genom att fokusera på fåglarna och sedan avfyrade skott med mellanslag: Jag kommer inte ihåg vad de kallade det. ”De” var för övrigt ett par KTH-studenter.

Call of Duty – Black Ops: Längst kö på mer eller mindre konstanta 20 meter som gick runt den papplåda de valt att låta folk prova spelet inuti. Dörrvakterna klädda i full mundering för ökenstrid, så jag var för rädd för att gå nära. Men jag bryr mig ändå inte, så det så.

Dragon Age 2: Fanns spelbart som demo på mässgolvet och utvecklaren Bioware körde en presentation där de visade upp lite helt nytt material inför en överfull föreläsningssal. Fet nerd approves på det. De påstod att vi får mer våld, blod och sex än förra gången. Av allt att döma har vi en mer intensiv spelupplevelse att vänta, man vill skapa något mer filmiskt. Helt okej för mig. Det är trots allt rollspelselementen som gör Biowares spel verkligt grymma. Dessutom ser det bättre ut rent grafiskt den här gången. Ljudeffekterna var lite påfrestande dock, men det kan ha berott på den aphöga volymen. Så förväntningarna är fortsatt höga.

Nämnde jag att Isabella, damen du kunde ha en fyrkant med i förra spelet, får en stor roll den här gången?

Ka-CHING.

Annonser