Med Kinect mot kvällningen

Idag fick jag en chans att pröva på Kinect, Microsofts tunga höger i det rallarslagsmål party-spelandet blivit. Vem bryr sig om att internet redan är fyllt till bredden med tester, jag tänker ändå ge min personliga åsikt.

Den är okej. Framför allt imponeras jag av hur intelligent programvaran ändå är, det är faktiskt rätt häftigt hur den så pass exakt lyckas avbilda mina rörelser i spelet. Att den vet vad min underarm är och att den sitter mellan armbågen och handen; jag är fortfarande imponerad av den bedriften i programmering, inte minst i en produkt ämnad för konsumenter. Visst märker jag av den omtalade slöheten, det tar någon tiondels sekund innan responsen kommer. Något jag inte kan svara på efter den korta tid jag prövade är dock om det är ett egentligt problem. När jag väl hade startat någon av de sportaktiviteter som demon bjöd på störde jag mig aldrig medvetet på att det tog tid. Visst finns det spel som kräver gudalik precision och reflexer som en kanin, men de lär ändå aldrig spelas på det här viset. Och åter igen: It works, bitches!

Okej, så det fungerar. Andra frågan: Är det intuitivt? Det varierade. Så klart. Den här frågan får ju ett unikt svar med varje program som utnyttjar möjligheterna. I menyerna fungerade det rätt bra, även om pekaren vinglar lite av mina för hastiga rörelser. Men att hålla upp högerhanden för att kasta ett spjut med den känns ju rätt naturligt. Värre blev det dock när spjutet skulle hivas iväg. Att springa på stället är alltid lika skumt, och eftersom ett spjutkast normalt sett innebär att att man kliver framåt höll jag på att välta omkull mig själv när jag svingade armen. Programvaran fattade inte heller vad jag gjorde och mina kast låg någonstans runt en meter. Vilket kanske är i linje med vad jag presterar i verkliga världen (*host*), men spel har alltid erbjudit en väg bort från vardagens lunk och spagetti-fysik. Det mest frustrerande är känslan av att jag vet vad jag ska göra, men inte hur. Vilket är den där typiska känslan man har fem sekunder innan man stänger av skiten. Men; unikt program, unikt svar. Det här säger mer om spelet än just Kinect. I andra spel var det ett mindre problem.

Tredje frågan: Tillför det egentligen något? Jag har alltid trott mest på en kontroll som kombinerar Kinect med den traditionella handkontrollen. Många icke-spelare finner det konstigt att en knapp på en handkontroll i ett läge öppnar en dörr och i ett annat får karaktären att öppna en konversation. Kinect erbjuder en väg runt sådant. Men i vissa lägen är det lika godtyckligt att vifta på armarna som att trycka på en A-knapp. Och som jag fick bekräftat av mig själv idag är A-knappen en bra bit exaktare. Länge leve A-knappen. Men den kanske kan dela tronen.

2 thoughts on “Med Kinect mot kvällningen

  1. Haha, kul återberättande! Hur och var fick du testa den?

    Jag tror att den kommer att ha problem med att kännas intuitiv i vanliga spel. Många av de ”rika” titlarna bygger ju på en spelmekanism som har förfinats och segmenterats under de senaste 10-15 åren. Jag pratar om FPS:erna, tredje-persons actionspelen och rollspelen. Dessa bygger ofta på att röra sig i en värld och titta runt. Kontroller har ju alltid ett styrkors/styrspak till just detta ändamål. Som du poängterar så kan vi ju inte faktiskt förflytta oss med kinect (Vi måste ju stå vid TV:n) och inte heller kolla runt (Vi måste ju kolla mot TV:n). Man måste alltså komma på nya typer av spel som inte använder dessa mekanismer. Nya typer av spel har redan utvecklats för Wii och Kinect-spelen vara ”kopior” (i lika stor utsträckning som Halo skulle vara en kopia av Half-Life, vilket är diskutabelt) av dessa. Jag har inte sett några nya typer av spel för Kinect ännu men jag tror inte folk kommer att klaga över likheten med Wii-spel eftersom den otroliga tekniken som sagt överskuggat allt.

    Jo, en spännande ny typ av spel har jag sett. Denna typ smygstartade i och för sig med ”EA Sports Active” på Wii men tränings- och kinetiska spel kommer i full blom i och med ”Dance Central”, ”Your Shape: Fitness Evolved”. Det är här Kinects genuina starka kort ligger så här vi premiären.
    Förhoppningsvis ser vi ännu fler nya typer av spel komma för Kinect.

  2. Ping: Medielabbsbloggens månadsrapport: Oktober « Medieteknik | KTH

Kommentarer inaktiverade.